Omahoito on osteoporoosin tehokasta hoitoa ja myös edellytys luulääkehoidonkin onnistumiselle

Kategoria: Ajankohtaista, Omahoito, Uutiset | 0

Yhdistyksemme on tietoisesti panostanut jo vuosia osteopeniaa ja osteoporoosia potevien suomalaisten omahoitotiedon lisäämiseen. Huomaa tässä yhteydessä, että omahoito on myös tärkeää osteoporoosin ja osteoporoosimurtumien ehkäisyä. Esimerkkeinä yhdistyksemme omahoidon edistämistoimista ovat mm yhdistyksemme www sivujen luustoinfo-osio, Heinolan vuotuiset opinto- ja virkistyspäivät, Osteouutiset ja jäsenkirjeiden osteoporoosi-tietoiskut ( esim 2/2019 jäsenkirjeessä tiheysmittaustulosten tulkitseminen, D-vitamiinin tarve ja käyttö ja kaatumisen ehkäisy talviliukkailla).

Luustoliitto kysyi jäseniltään viime kevään ja kesän aikana osteoporoosin hoidon toteutumisesta Suomessa. Kysymyksaiin vastasi 800 osteoporoosia potevaa henkilöä. Kyselyssä nousi selvimmin esille puute saada terveydenhuollossa asioidessa tietoa osteoporoosin omahoidosta eli tietoa itsensä hoitamisesta. Luustotieto lehdessä julkaistujen tutkimustietojen mukaan 69 % osteoporoosia potevista ei saanut ravitsemusohjausta, 66 % ei saanut liikunnan ohjausta eikä 78 % saanut tietoa kaatumisen ehkäisystä.

Yhdistyksemme tulee tässä tilanteessa jokaisen osteopeniaa ja osteporoosia potevan suomalaisen omahoito-oppaaksi ja -tueksi juuri valmistuneella 8-sivuisella omahoito-oppaalla, joka löytyy sivuiltamme kohdasta omahoito, kohdasta ajankohtaista/uutiset ja kohdasta yhdistys/materiaalit/esitteet. Kannattaa tutustua ja perehtyä oppaan omahoitosuosituksiin. Esite kannattaa jopa tulostaa tietojen ja suositusten kertaamiseksi.

Opas sisältää paljon sellaistakin tietoa, joka on uutta terveydenhuollon ammattilaisellekin. Oppaan luettuasi, tiedät mistä kysyä ja mistä puhua terveydenhuollon ammattilaiosen kanssa. Voit olla oma asiantuntijasi asiassa.

Terveydenhuollossa omahoito-ohjeista kertominen unohtuu liiton kyselyn tulosten perusteella varsin ja haitallisen yleisesti. Näin menettellessään terveydenhuollon ammattilainen ei pyrikään parhaaseen mahdolliseen hoitotulokseen vaan sinne päin tulokseen.

Luulääkkeet vähentävät eri mekanismein luun hajoittajasolujen, osteoklastien toimintaa ja/tai lisäävät luun rakentajasolujen, osteobalastien toimintaa. Rakentajasolut onnistuvat uuden luun rakentamisessa edellytyksellä, että elimistössä on riittävästi rakentamisessa tarpeellisia aineita, proteiineja, kalsiumia, D- ja K- vitamiineja.
Mitä, mistä ja kuinka paljon näitä tarvitaan, katso omahoito-opaastamme.

Luu on lopulta niin vahvaa, että se kestää kulloinkin siihen kohdistamasi rasituksen. Rasitus on se mekanismi, joka saa luun vahvistumaan luonnollisesti eli lisäämään luun mineraalitiheyttä ja luun kokoa. Kanaluinen ihminen viestii siitä, että ihminen välttää fyysistä rasitusta eli lihastensa ja luustonsa käyttöä. Liikunnallinen ihminen viestii taas päinvastaista.