Jäsenkirje 1/2019

Kategoria: Ajankohtaista, Jäsenkirjeet, Uutiset | 0

SUOMEN OSTEOPOROOSIYHDISTYS RY

Jäsenkirje 1/2019

Hyvää alkanutta vuotta 2019!

1. Tervetuloa kaikki osteoporoosista ja omasta terveydestään kiinnostuneet osteoporoosin opinto- ja virkistyspäiville 13-14.6.2019 Heinolaan.

Heinolassa kylpylähotelli Kumpelissa pidettävillä päivillä tulet tutuksi osteoporoosin ehkäisyn, hoitojen (oma panostus, luulääkehoito) kanssa ja kuulet osteoporoosialan uusimmista tutkimustuloksista ja muuttuvista hoitokäytännöistä. Päivillä syvennytään mm luuston tiheysmittaustulosten tulkintaan, osteoporoosiin liittyviin ravitsemuskysymyksiin, osteoporoosin hoitoon, K-vitamiinin luusto- ja verisuonivaikutuksiin, medianlukutaitojen kehittämiseen ja opetellaan tasapainoa ja lihasvoimia parantavia jumppaliikkeitä. Päivien ohjelma on katsottavissa yhdistyksen sivuilla internetissä osoitteessa:

www.suomenosteoporoosiyhdistys.fi/ ajankohtaista/ tiedotteet

Päivien virkistysosioon sisältyy Heinolan kesäteatterin ensi iltaesityksen ”Pokka pitää” (TVstä tuttu Hyacinth Bucket (lausu: Bukee))

Vaihtoehtoina teatterille ovat kaupunkikierros ”Kävellen Heinolaa” tai Kumpelin kylpylän nautinnot. Kumpelin kylpylä on käytettävissä myös teatteriesityksen ja Heinolan kaupunkikierroksen jälkeenkin.

Osallistumismaksu: 190 €/ 2 hh kattaa hotellimajoituksen (kylpylä ml), täysihoidon (mm kaksi lounasta ja päivällisen) ja päivien opinto-ohjelman. Osallistumismaksu ei sisällä teatterikäyntiä. Teatterikäyntiin osallistuvien on maksettava teatterilippunsa erikseen. Jos haluat majoittua 1 h huoneeseen lisämaksu huoneesta on 45 euroa.

Teatterilipun hinta teatterikahveineen on 30 euroa maksettuna viimeistään 25.3.2019 ja 35 euroa sen jälkeen.

Ilman majoitusta ja täysihoitoa osallistumismaksu 30 € ( yksi päivä) tai 40 € (kaksi päivää). Maksu sisältää päivien ohjelman sekä uutena asiana tulo- ja lähtökahvit. Teatterilippu on maksettava erikseen, kuten edellä on kerrottu.

Päiville ilmoittautuminen tapahtuu maksamalla osallistumismaksu ja valinnan mukaan teatterilippu Suomen Osteoporoosiyhdistyksen tilille numero:

FI89 8000 1670 4512 94

Tilisiirtolomakkeen viestiosaan tulee kirjoittaa osallistujan nimi, sähköpostiosoite ja postiosoite, puhelinnumero, erityisruokavalio sekä mahdollinen huonetoverin nimi. Nämä tiedot ovat tärkeitä, koska osallistujille lähetetään kesäkuun alussa tarpeelliset päiville osallistumista koskevat ohjeet.

1. Vuosikokous

Yhdistyksen vuosikokous pidetään 7.3.2019 klo 18.00 Kampin palvelukeskuksen kokoushuoneessa Faden, osoitteessa Salomonkatu 21 B, Helsinki.

1. Yleisöluento

Vuosikokousta edeltää klo 17.00 yleisöluento aiheena Luustoterveyden ylläpito ja osteoporoosin omahoito. Luennoitsijana erikoislääkäri Olli Simonen. Paikkana Kampin palvelukeskuksen juhlasali, osoitteessa Salomonkatu 21 B, Helsinki.

1. Varaudu riittävän hyvin talven liukkaisiin keleihin ja ….

suosi/käytä talvella matalakorkoisia ja tasapohjaisia jalkineita,

käytä talvella jalkineita, joiden pohjat eivät luista talvikeleillä. Sileäpohjaiset tai matalan kuvioinnin omaavat kovasta materiaalista, kuten muovista valmistetut kengänpohjat eivät ole talvikelien jalkineita. Markkinoilla on tarjolla usean valmistajan ulkoilujalkineita, joissa on nastapohjat (varma valinta), kitkakumipohjat tai TR merkinnällä varustetut kumipohjat,

hanki ja käytä irrotettavia liukuesteitä tai anna suutarin varustaa talvikenkäsi nastoilla (suositeltavia ovat nastat, jotka eivät vaurioita lattioita sisätiloissa liikuttaessa),

käytä liukkailla liikkuessasi tukena piikkikärkisiä kävelysauvoja tai hiihtosauvoja,

pukeudu sään mukaisesti,

varaa riittävästi aikaa liikkumiseen paikasta toiseen ja unohda kiire,

liiku hitaasti ja harkiten, jos epäilet, että irtolumen alla on jäätä.

Liikkuessasi todella liukkailla pinnoilla koukista polviasi ”aavistuksen verran” ja keskitä ajatuksesi polviin. Näin sinun on helpompi hallita vartaloa ja sen painopistettä. Paino siirtyy tällöin hivenen eteenpäin ja auttaa paremmin hallitsemaan tasapainoa

Näillä eväillä varmistat pitkälle talviliikkumisesi ja talvisen luonnon riemut ja nautinnot.

1. Tule mukaan hallitustyöskentelyyn

Jos olet kiinnostunut toimimaan aktiivisesti yhdistyksessämme, ota yhteys Maire Kolimaahan, puh. 050 5245256 tai kolimaa@hotmail.com. SOY:n hallitus tarvitsee toimijoita, mm. kotisivujen ylläpitoon/päivittämiseen, yleisötilaisuuksien järjestämiseen jne.

1. Maksuttomat JÄSENETUMME:

Henkilökohtainen lääkärin neuvontapuhelin osteoporoosista joka maanantai klo 14.00–15.00.  Maksat puhelusta tavallisen puhelumaksun.  Neuvontapuhelimen numero  kerrotaan vain lähetetyissä jäsenkirjeissä.

Osteouutisista, jotka ilmestyvät ”epäsäännöllisen säännöllisesti”, saat uusinta ja ajankohtaista tutkimustietoa osteoporoosista (mm. joulukuun 2018 numerossa K-vitamiini on luuvitamiini) ja terveydestä.

Jos haluat uutiset paperiversiona, ota yhteys jäsensihteeri Päivi Vuoreen.

1. Sähköposti -osoitteen ja osoitteen muutosten ilmoittaminen on tärkeää

Yhdistyksemme käyttää ensisijaisesti sähköistä viestintää jäsenilleen, joilla on käytössään sähköpostiosoite. Muistathan ilmoittaa s-postiosoitteesi ja sen muutokset yhdistyksen jäsensihteeri Päivi Vuorelle sähköposti-osoitteella: vuoripii@gmail.com. Saat jäsenkirjeet ja Osteouutiset varmimmin ja nopeimmin sähköpostitse. Varmista ja tee osoitteen muutos ja tarkistus etenkin, jos et saa jäsenkirjettä etkä Osteouutisia.

Luustotieto-lehti jaetaan jäsenille neljä kertaa vuodessa. Jos jäät ilman lehteä, niin ota yhteys Päivi Vuoreen asian hoitamiseksi.

1. Suomen Osteoporoosiyhdistyksen kotisivut

Suomen Osteoporoosiyhdistyksen kotisivuja on päivitetty viime vuoden aikana. Käy kotisivuilla ja anna palautetta ja ideoita (esim. uusia sisältöjä, esitystapoja jne) sivujen kehittämiseksi yhdistyksemme puheenjohtajalle osoitteeseen: olli.simonen@fimnet.fi

1. Jäsenmaksu

Vuoden 2019 jäsenmaksu on 20 euroa. Maksathan sen Suomen Osteoporoosiyhdistyksen tilille numero FI89 8000 1670 4512 94 eräpäivään 31.3.2019 mennessä saatuasi jäsenmaksulomakkeen lähiaikoina postitse. Jäsenmaksulomakkeen oikeasta kulmasta löytyy irroitettava jäsenkortti. Jäsenmaksun maksaminen on edellytys Luustotieto lehden ja erilaisten jäsenpalvelujen (neuvontapuhelin, osteouutiset, Luustoliiton ja yhdistyksemme tilaisuuksiin osallistuminen jne.) saamiselle.

Voit olla sekä paikallisen yhdistyksen että Suomen Osteoporoosiyhdistyksen jäsen, mutta muistathan hoitaa siinä tapauksessa jäsenmaksut molempiin yhdistyksiin.

Jäsenmaksutulot ovat tärkeä tulonlähde yhdistyksellemme, joten muistathan hoitaa jäsenmaksun.

Nähdään Heinolassa!

Olli Simonen Maire Kolimaa