D-vitamiinin saanti on tärkeää myös koululaisilla

Kategoria: Ajankohtaista, Uutiset | 0

Vitaminoidut maitotuotteet ovat lapsille entistä tärkeämpi D-vitamiinin lähde. Joka viides alakouluikäinen lapsi saa liian vähän D-vitamiinia, kertoo Itä-Suomen yliopistossa tarkastettava lääketieteen lisensiaatti Sonja Soinisen väitöstutkimus (https://yle.fi/uutiset/3-10357193). Tutkimuksen mukaan riittävä maitotuotteiden käyttö vaikuttaa eniten veren D-vitamiinipitoisuuteen alakouluikäisillä lapsilla. Lapsilla, jotka joivat vähintään kolme lasillista maitoa päivässä tai liikkuivat päivittäin yli kaksi tuntia, oli suuremmat veren D-vitamiinipitoisuudet kuin muilla. Soinisen mukaan D-vitamiinin tiedetään vahvistavan luustoa, mutta sillä saattaa olla myönteisiä vaikutuksia myös sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin, kuten veren rasva-arvoihin.

Väitöstutkimuksessa havaittiin, että lasten suurempi veren D-vitamiinipitoisuus oli yhteydessä matalampiin kolesteroliarvoihin.

Erittäin matalia veren D-vitamiinipitoisuuksia oli tutkimuksessa vain hyvin harvalla lapsella, mutta matalaksi se jäi jopa joka viidennellä tutkimukseen osallistuneella. Nämä lapset ovat tyypillisesti riisitautia potevia lapsia ja suuressa vaarassa saada murtumia.

Ravintomme keskeisiä D-vitamiinilähteitä ovat maito ja piimä, kala ja margariinit.

Ravitsemussuositusten mukaan lapsen tulee saada D-vitamiinia 7,5–10 mikrogrammaa joka päivä ympäri vuoden. Jos D-vitamiinin saanti auringosta ja ravinnosta jää vähäiseksi tai on muita riskitekijöitä, on syytä turvautua D-vitamiinivalmisteiden käyttöön.

Olli Simonen: Katso elokuu/2018 Osteouutiset, jossa käsiteltiin kattavasti D-vitamiinin liikasaannin myrkyllisyyttä uusimman tutkimustiedon perusteella. Artikkelin mukaan D-vitamiinin myrkyllisyys liittyy paljolti myrkytyksen saaneiden henkilöiden monenlaisiin perimän muutoksiin,jotka muuttavat D-vitamiinin aineemvahdunnan virheelliseksi elimistössä. Toinen tärkeä havainto oli, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijat eivät tunne uusia tutkimustuloksia viimeisten kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden ajalta, koska nojautuvat edelleen jopa viidenkymmenen vuoden takaisiin tutkimuksiin, joissa käytetyt tutkimusmenetelmät olivat hyvin rajallisia verrattuna tämän päivän menetelmiin.

On myös hyvä muistaa D-vitamiinia käytettäessä Euroopan elintarviketurvallisuusviraston 26.6.2012 tekemän päätöksen suurimmista turvallisista päivittäisistä vitamiiniannoksista, jotka ovat ikäryhmittäin seuraavat:

– 0-1 v 25 µg/vrk

– 1-10v 50 µg/vrk

– yli 10 v 100 µg/vrk

-100 µg/vrk on myös turvallinen annos raskauden ja imetyksen aikana