Kortisonin (glukokortikoidien) aiheuttama osteoporoosi – lyhyt oppimäärä aiheesta

Kategoria: Tiedotteet | 0

Hesarin välissä julkaistusssa Mediplanet lehdessä 29.3.2017 käsiteltiin reumasairauksia. Puheenjohtajamme Olli Simosen kirjoittamassa artikkelissa ko lehteen  kerrottiin myös reuman ja  reumalääkityksenä käytettävien kortisonivalmisteiden (glukokortikoidien) yhteyksistä osteoporoosiin. Koska kortisonia käytetään monen muunkin sairauden hoidossa, on muidenkin kuin reumapotilaiden syytä tietää asiasta. Siksi tässä artikkelissa käsitellään ”lyhyen oppimäärän” puitteissa kortisonihoitojen yhteyksiä yleisemmin osteoporoosiin. Jokaisen kortisonia (glukokortikoideja) käyttävän henkilön tulee tietää ja kysyä ajoin lääkäriltään asiasta, koska osteoporoosin synty on mahdollista estää luulääkehoidoin yhdistettynä D-vitamiinin ja Kalsiumin saantiin. Osteoporoosikoulun yhteydessä asiaa tullaan käsittelemään tarkemmin vielä tämän vuoden aikana.

 

GIOP-2016-FN